seo-pre-začiatočnikov

SEO pre začiatočníkov

Podľa môjho názoru je organické vyhľadávanie najdôležitejším kanálom zo všetkých online kanálov vôbec. Som toho názoru, že väčšina ľudí používa vyhľadávače denne. Keď zadá človek pojem/frázu/kľúčové slovo do vyhľadávača, tak určite chceš, aby sa tvoj web zobrazil. Ak máš dobre zmáknuté SEO, tvoj web sa zobrazí a zase naopak ak SEO nemáš dobre zmáknuté, zobrazí sa konkurencia. Z tohto dôvodu sa na SEO pozerám ako na obrovský balík príležitostí. Tieto príležitosti buď schmatneš za pačesy a využiješ svoju príležitosť alebo príležitosť prenecháš konkurencii.

Kedy začať so SEO?

Zvyčajne sa na mňa obracajú firmy, ktoré už majú hotový web a hľadajú spôsob ako zlepšiť svoje organické pozície. V drvivej väčšine sú to už hotové weby, kedy sa ešte pri vývoji webu vôbec alebo veľmi málo premýšľalo nad SEO. Samozrejme aj v tomto prípade sa dá urobiť kopec vecí, ktoré sa prejavia vo zvýšení obratu, ale veľmi odporúčam riešiť otázky SEO hneď na začiatku budovania webu, ušetríš si tým kopec času a peňazí.

Prečo Google?

Podľa Stat Counter Global Stats až viac ako 97% Slovákov za posledný rok využilo spomedzi všetkých vyhľadávačov práve Google. Z tohto dôvodu sa v tomto článku budem orientovať optimalizácii výhradne voči Google.

97% Slovákov využíva Google podľa Stat Counter Global Stats
97% Slovákov využíva Google podľa Stat Counter Global Stats

Ak sa bavíme o Google, Brian Dean zverejnil koncom roka 2018 článok, kde uvádza 200 ranking faktorov. Osobne si myslím, že existuje zhruba 50 ranking faktorov, ktoré významne ovplyvňuje a potom sú to faktory, ktoré nie sú až tak významné, a preto si myslím, že nie je nutné im venovať veľa času.

Koho sledovať

Dôležité je tiež porozumieť, že Google sa mení každým dňom. Každý rok prebehnú tisícky vylepšení bez nejakých veľkých povšimnutí. Z tohto dôvodu ti odporúčam sledovať Search EngineLand a Google Webmaster Blog, kde sú všetky vylepšenia a novinky zverejnené.

Niekedy to nie je o SEO

Ešte pred tým ako sa pustím do SEO manuálu pre začiatočníkov, poďme si ujasniť, že nie vždy je problém v SEO. Niekedy sa stáva, že aj najlepšie SEO nevyčaruje zázraky, ak web pôsobí dizajnovo neprofesionálne alebo je ťažko čitateľný. Skús si otvoriť webové stránky 5-10 najsilnejších konkurentov a objektívne zváž či z pohľadu dizajnu a obsahu by si radšej kúpil/a od konkurencie alebo od seba. Ak sa pristihneš pri zvažovaní nad kúpou od konkurencie, problém bude asi niekde inde. 

Dnes už nájdeš vynikajúce agentúry, ktoré sa venujú tvorbe dizajnu nie iba z pohľadu, aby to dobre vyzeralo, ale aj aby to malo nejaký svoj príbeh. Vynikajúce referencie mám napríklad na agentúru Milk.

Ak nie si odborník a myslíš to so SEO seriózne a vážne, tak by som ti odporúčala si urobiť prieskum agentúr, ktoré sa fokusujú na SEO a investovala by som do agentúry. Ak však ešte nie si v tomto štádiu a web si si robil/a napríklad cez wordpress sám/a alebo ešte jednoducho nie si v štádiu ísť do agentúry, tak ti tento návod môže pomôcť. Poďme sa pustiť do SEO manuálu pre začiatočníkov.


Indexácia 

V prvom rade, ešte pred tým ako začneš čokoľvek optimalizovať, je potrebné zistiť či o tvojom webe Google vôbec vie. Ako to zistíš? 

Vlož do Google vyhľadávača pojem site:tvojadomena.sk, tak, ako ja som vložila na obrázku nižšie. Ak ti Google nezobrazí žiadne výsledky, tak tvoj web ešte nie je indexovaný. Inými slovami Google o tvojom webe zatiaľ nevie.

site:tvojadomena.sk
site:tvojadomena.sk

V prípade, ak tvoja doména bola indexovaná, teda vidíš výsledky vyhľadávania pre doménu a napríklad si večer zverejnil/a nový článok na svojom blogu a snažíš sa ho nájsť rovnakým spôsobom, môže sa ti stať, že Google ho ešte nezobrazí. Neľakaj sa, všetko je v poriadku, môže trvať niekoľko dni, kým bude tvoja nová stránka s príspevkom indexovaná. 

site neindexovana stránka
Neindexovana stránka

O tom ako dať vedieť Google, že tvoja stránka alebo tvoj obsah existuje sa dostanem neskoršie v tomto článku. 


Kľúčové slova 

Obsah je základom celého SEO. Kľúčové slová alebo frázy sú slová, ktoré ľudia vkladajú do Google za účelom nájdenia čo najrelevantnejšieho výsledku voči hľadanému výrazu. Kľúčové slovo je presne to, čo ti prinesie zákazníka na tvoj web z pohľadu organického vyhľadávania. Napríklad ak predávam plastové okna, tak kľúčové slovo relevantné voči plastovým oknám mi prinesie zákazku, a ak nie zákazku, tak minimálne návštevníka na web, ktorého potom môžem neskôr osloviť napríklad cez remarketing na Facebooku a tento človek môže neskôr konvertovať (nakúpiť). 

Za tých zopár rokov, čo pracujem v digitálnom marketingu som si všimla, že skoro každý, kto za mnou príde s prosbou o pomoc so SEO hovorí, že pozná dôležité kľúčové slova. Pravda však je, že nikto nepozná dôležité kľúčové slova bez analýzy kľúčových slov

Nástroje

Nástrojov ako na analýzu kľúčových slov je veľa a osobne mám najradšej pracovať s SemRush alebo Marketing Miner,  ale obe sú však spoplatnené. My si spolu ukážeme spôsob, ktorý je bezplatný a jednoduchý a pritom stále akurátny.

Najprv si jednoducho tipnem kľúčové slová, ktoré si myslím, že sú dôležité. Potom prejdem zdrojové kódy konkurenčných stránok a zistím, aké kľúčové slová cieli konkurencia. Tieto kľúčové slová si napíšem napríklad do Excelu a bude to pre mňa základná báza kľúčových slov. 

Príklad:

Uveďme si príklad: Robím analýzu kľúčových slov pre predaj plastových okien. Logicky ma napadá dôležité kľúčové slovo plastové okná. Plastové okná zadám do vyhľadávania v Google a ak mi zobrazilo relevantnú konkurenciu, tak to je správny tip. Nerelevantná konkurencia by bola rôzne fóra, blogy a podobne. Potom si otváram zdrojové kódy konkurencie a sledujem, ktoré sú ich dôležité kľúčové slová. V tomto prípade ide o kľúčové slová lacné plastové okná a plastové okná. 

seo - zdrojový kód konkurencie - Title Tag
Zdrojový kód konkurencie – Title Tag

Keď mám základnú bázu kľúčových slov pripravenú, otvorím si Keywork Planner Tool  od Google, ktorý je zadarmo. Stačí mať vytvorený účet v Google Ads, ale to je otázka 2 minútok. 

Vložím základnú bázu kľúčových slov do Keyword Planner Tool a Google mi zobrazí kľúčové slová, ktoré sú relevantné voči zadanej báze kľúčových slov. Ak chcem mať čo najpresnejšie výsledky, nastavím si lokalitu Slovensko a jazyk Slovenčinu a zoradím si kľúčové slová podľa počtu vyhľadávania. Dokument si stiahneme napríklad do Excel a už máme jasnejší prehľad o tom, na ktoré kľúčové slova sa chceme orientovať. 

Keyword Planner Tool od Google - bezplatná analýza kľúčových slov
Keyword Planner Tool od Google – bezplatná analýza kľúčových slov

Poznámka: pokiaľ si ešte nerealizoval/a žiadnu platenú reklamu na svojom Google Ads účte, tieto dáta môžu byť nepresné.


Mobile friendly 

Mobile friendly webová stránka je dnes už MUST-HAVE. Mobil friendly weby sú v organickom vyhľadávaní preferovanejšie a Google referuje, že mobile friendly je faktor, ktorý ovplyvňuje Page Rank. 

Podľa Stat Counter Global Stats, viac ako 33% vyhľadávaní na Slovensku za posledný rok bolo práve cez mobil a toto číslo rastie:

33% vyhľadávaní cez mobil podľa Stat Counter Global Stats
33% vyhľadávaní cez mobil podľa Stat Counter Global Stats

Existujú 3 spôsoby ako zabezpečiť mobile friendly web. Google však hovorí, že najpreferovanejšou metódou ako v dnešnej dobe zabezpečiť mobile friendly web je responzívny dizajn. Ak napríklad používaš Word Press, tak si chceš vybrať takú šablónu dizajnu, ktorá má vlastnosť responzivitu. Ak už máš web hotový a nie si si istý, či tvoj web je mobile friendly, Google poskytuje bezplatný nástroj, kde si môžeš otestovať, či je tvoj web mobile friendly


HTTPS

HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) je internetový komunikačný protokol, ktorý chráni integritu a dôvernosť údajov medzi počítačom užívateľa a webom. Používatelia očakávajú bezpečný a súkromný online zážitok pri používaní webovej stránky. 

Jednoducho povedané, je potrebné si zakúpiť SSL certifikát. Veľmi odporúčam navštíviť stránku WebSupport, kde to je celé vysvetlené a kde si SSL certifikátdokážeš priamo zakúpiť. 

seo - HTTPS - Hypertext Transfer Protocol Secure
HTTPS – Hypertext Transfer Protocol Secure

URL adresy

SEO friendly URL sú také URL, ktoré spĺňajú viacero kritérií. 

Jednoduché, jasné a relevantné URL adresy

Pozrime sa na príklad týchto dvoch URL adries (A) shop-net.sk/index.php?route=premium-kategoria-produkt-one a (B) shop-net.sk/jednorazovy-riad/drevenne-pribory

V prípade B ľudia a Google jasne rozumejú čo sa na danej stránke bude asi nachádzať, keď na URL kliknú. Môžeš používať ID číslo alebo kód produktu, ale najlepšie bude ak použiješ slová, ktorým ľudia a Google rozumejú. 

Duplicitné adresy 

Ide o fixne URL adresy a to nezávisle od toho, v ktorej webovej kategórií sa nachádzajú. Uvediem príklad stránky Nay.sk:

URL Kategórie – nay.sk/tv-foto-audio-video

URL Podkategórie – nay.sk/bezzrkadlovky

URL Produktu SPRÁVNE – nay.sk/sony-alpha-5100-cierny

URL Produktu NESPRÁVNE – nay.sks/tv-foto-audio-video/sony-alpha-5100-cierny

URL Produktu NESPRÁVNNE – nay.sk/tv-foto-audio-video/bezzrkadlovky/sony-alpha-5100-cierny

URL Produktu NESPRÁVNE – nay.sk/akcie/sony-alpha-5100-cierny

Prečo uvádzam, že URL produktu je NESPRÁVNE? Ak by google indexoval web nay.sk v našom prípade, tak získa 4 odlišné URL adresy, ktoré majú ten istý obsah a toto sa Google nepáči. Je potrebné, aby sa čo najviac vyhýbať duplicitám.

Kľúčové slovo v doméne, áno či nie? 

Veľmi úprimne, na toto existujú široké diskusie a rôzne názoryGoogle referuje, že URL adresy by mali obsahovať slová, ktoré sú relevantné voči obsahu, ktorý sa nachádza na danej stránke. 

Na otázku, či by som nasilu vkladala kľúčové slovo do URL a následne na to presmerovala pôvodnú URL na novú URL cez 301, by som jednoznačne odpovedala nie.

Ak už je stránka indexovaná a ak sa jej darí, tak ju nechaj tak a venuj svoj čas optimalizáciám, ktoré ti prinesú zvýšenie obratu, než by si riskoval/a že ohrozíš fungujúcu indexovanú stránku, ktorá ti už generuje obrat. 

Ak si však v štádiu budovania webu, išla by som do vkladania kľúčového slova do URL, aj napriek tomu, že to nebude mať vysoký dopad na ranking, ale môže to zvýšiť relevanciu obsahu tej danej stránky. Okrem toho, dávaj si pozor na to, aby tvoje kľúčové slová boli akurátne a neobsahovali napríklad gramatické chyby, pretože tvoja URL je viditeľná potenciálnym návštevníkom tvojej stránky. 

seo url
Url

Titulok (title tag)

Title tag je dôležitý signál pre Google. V Title tagu chceš mať zobrazené kľúčové slovo, pre ktoré sa chceš zobrazovať v SERPe (vo výsledkoch vyhľadávania). Toto kľúčové slovo chceš mať použité hneď na začiatku title tagu kvôli tomu, aby bolo hneď jasné čo bude obsahovať stránka po kliknutí. 

Title tag chceš aby bol jedinečný, a preto nechceš už title tag použiť nikde inde na webe. Chceš aby tvoj title tag nemal viac ako 66 znakov, ideálne max. 60 znakov, inak ti title tag Google odsekne. Používala by som frázy, nie vety, lebo zbytočne si vetami zabíjaš vzácny priestor na hodnotnejšiu frázu. 

Brand v title tagu by som použila ak je mojim cieľom budovanie značky, , využila by som tento priestor opäť na hodnotné frázy. Určite chceš aby tvoj title tag pôsobil prirodzene a aby naňho ľudia klikali, preto zváž čo do title tagu vložíš. Osobne som za automatizáciu všetkého čo sa dá zautomatizovať, teda pre weby, ktoré majú tisíce stránok by som nad inými ako parametrickými (názov produktu, farba, veľkosť, značka alebo iné) tagmi nerozmýšľala. 

Pred tým však ako začneš navrhovať štruktúru title tagov je potrebné, aby si si urobil/a prieskum kľúčových slov. Napríklad ak ľudia hľadajú produkt podľa značky, bolo by rozumné, aby title tag značku obsahoval. Ak však napríklad ľudia nehľadajú produkt podľa značky, tak zbytočne ju budeš dávať to title tagu. Najprv si urob prieskum kľúčových slov a až potom navrhuj ako bude title tag vyzerať. 

Meta Title - Michaelasykorova.sk
Meta Title – Michaelasykorova.sk
Meta Title - Alza.sk
Meta Title – Alza.sk
Meta Title - Nay.sk
Meta Title – Nay.sk

Popisok (Description tag)

Dnes už nie je dôležité pre Google priamo, ale je veľmi dôležité pre ľudí. Description tag je tvoje call to action, ktorého cieľom je aby ľudia klikli na tvoj link (CTR – nepriamy faktor pre Google) . 

Description tag už pravdepodobne Google nepoužíva na rank účely, ale je veľmi zaujímavé, že ak sa v description tagu nachádza vyhľadávané slovo (kľúčové slovo), tak ho zvýrazní boldom alebo dokonca, ak sa vyhľadávaný výraz nenachádza v description tagu vôbec, tak nahradí buď časť alebo celý text description tagu textom z body (z obsahu na danej stránke), kde sa toto slovo nachádza a toto slovo označí boldom. Je teda možné, že čo sa týka ranku to faktor už nie je, ale stále má čo dočinenia s relevanciou stránky voči vyhľadávanému výrazu.

Tak ako title tag, tak aj description tag musí byť jedinečný a má limit znakov (reálne sa to google počíta v pixeloch ale znaky ti budú stačiť). Pre počítače je to 158 znakov a pre mobily je to 120 znakov. Nešla by som teda nad 120 znakov, kvôli vysokej frekvencii používania mobilných zariadení. 

Určite by som časť, a to zvyčajne na záver pridala chvostík (rada ho volám chvostík). V chvostíku by som uviedla výnimočnú prepozíciu stránky alebo výhody, ktoré tvoja stránka ponúka, ako je napríklad ku každej objednávke darček alebo doprava zadarmo alebo bezplatná konzultácia alebo niečo iné čo podporí človeka aby klikol na tvoju stránku.

Meta Description - Michaelasykorova.sk
Meta Description – Michaelasykorova.sk
Meta Description - Alza.cz
Meta Description – Alza.cz
Meta Description - Nay.sk
Meta Description – Nay.sk

Čas načítania webu

Veľmi dôležitý faktor pre Google. Chceš aby načítanie webu bolo čo možno najrýchlejšie. Google poskytuje bezplatný nástroj, kde si vieš otestovať rýchlosť načítania webu, aby si si vytvoril/a zhruba obraz o čo ide a čo dokážeš v rámci rýchlosti webu zlepšiť. 

Rýchlosť webu dokážeš konzultovať so správcom serveru, a tiež s osobou čo ti spravuje web. 

Ak ti beží web na WordPress, sám/a ho dokážeš ovplyvniť hlavne v tom, že budeš vkladať na web obrázky, ktoré majú vhodnú web veľkosť. Sama používam nástroj v Adobe Photoshop, ktorý mi vygeneruje obrázky v kvalite vhodné pre web. Ak používaš napríklad WordPress, tak je množstvo bezplatných pluginov ako napríklad EWWW Image Optimizer, ktoré ti pomôžu optimalizovať veľkosť obrázkov. 


Štrukturované dáta (schema.org)

Štruktúrované dáta hovoria Googlečo alebo aký formát obsahu zobrazuješ na tvojej webovej stránke. Rozdiel medzi štruktúrovanými dátami a html je v tom, že html hovorí ako sa majú dáta na webe zobraziť a štruktúrované dáta hovoria Google čo sa na webe nachádza. 

Štrukturované dáta - Nay.sk
Štrukturované dáta – Nay.sk
Štrukturované dáta - Vsetko-pre-zvierata.sk
Štrukturované dáta – vsetko-pre-zvierata.sk

Druhy štrukturovaných dát

Google ponúka veľké množstvo druhov štruktúrovaných dát, preto aby Google čo najlepšie porozumel obsahu toho čo sa tvojom webe nachádza. Na tomto linku nájdeš vždy aktuálny zoznam podporovaných formátov. Je ich skutočne veľa ako napríklad knihy, lokálne informácie, aplikácie, ponuky práce a mnohé iné.

Google pri každom druhu štruktúrovaných dát uvádza požadované vlastnosti odporúčané vlastnosti. Osobne odporúčam použiť aj odporúčané vlastnosti, lebo je možné že ich Google zobrazí. Okrem toho Google dokáže lepšie porozumieť dátam na tvojom webe. Google nemusí žiadne tieto štruktúrované dáta zobraziť, môže zobraziť iba časť alebo iba niektoré dáta, a tiež môže zobraziť všetky dáta.

Podľa Search Engine Journal použitie štruktúrovaných dát zatiaľ nie je ranking faktor, ale osobne si myslím, že čoskoro sa ním môže stať, preto by som na štruktúrované dáta prikladala vysokú váhu. To či tvoj web používa štruktúrované dáta alebo nie a či sú správne nastavené si môžeš vyskúšať na bezplatnom nástojí od Google. Ja tento nástroj používam aj pri prieskume konkurencie či a aké štruktúrované dáta používajú konkurenti a z toho mi je jasné, ktoré by som mala minimálne používať tiež.

seo - štrukrutované dáta
Test vlastných štrukturovaných dát

Obsah webu 

Google potrebuje obsah, aby vedel o čom je tvoj web. Môžeš mať najlepšiu službu, najlepší web, najlepší produkt, ale bez obsahu ťa s veľmi velikánskou pravdepodobnosťou nebude Google rankovať dobre. Teoreticky ak máš veľa dobrých spätných odkazov tak áno, ale to tiež nie je vždy pravda. 

Najdôležitejšie je, aby si písal/a obsah, ktorý má hodnotu. Píš taký obsah, že budeš z neho sám/a hotový/á. Nepíš pre Google. Píš pre ľudí. Píš tak, aby sa ľudia vrátili k tvojmu článku aj neskôr. Píš tak, aby ľudia povedali priateľom o tvojom obsahu. Píš tak, aby sa iný bloger alebo firma chceli odkázať na tvoj obsah. Píš či už produktové popisy, kategórie, články alebo čokoľvek čomu sa venuješ pre ľudí a nie pre Google.

Text

Názov článku, kategórie, produktu alebo akejkoľvek stránky je zvyčajne označené ako H1. H1 by malo byť použité na jednej stránke iba raz. Ak to je možné a dáva to logický zmysel, použi do H1 kľúčové slovo alebo jeho synonymum.

Text (body) by si mal/a deliť na paragrafy (2-4 riadky), ktoré rozdeľuješ nadpismi (H2-H3). Text delíme, aby sa dal obsah ľahšie čítať. Text deľ do paragrafov tak, aby to dávalo zmysel a tak, aby sa obsah jednoducho čítal. Je fajn, ak budeš text formátovať napríklad zvýraznením hrubo dôležitého textu alebo používaj napríklad odrážky.

Duplicity

Nekopíruj obsah z cudzích stránok, vždy píš svoj vlastný výnimočný obsah. Nekopíruj text z jednej stránku do druhej v rámci jedného webu. Vždy píš nový výnimočný obsah. Je pre teba dôležité, aby si sa vyhol/la duplicitnému obsahu. Podľa SemRush, ak máš viac ako 85% zhodu dvoch alebo viacerých stránok, ide o duplicitný obsah. 

SemRush - Duplicitný obsah
SemRush – Duplicitný obsah

Obrázky

Obrázky, ktoré používaš či už v texte alebo sú to obrázky produktov vždy uveď alternatívny text  (alt) obrázku, a to opäť tak, aby sa tento alternatívny text obrázku už neopakoval so žiadnym iným alternatívnym textom iného obrázku na celom webe. Ešte pred tým, ako naimportuješ obrázok na web, uisti sa, že názov súboru obrázku je ideálne taký alebo podobný, aký chceš aby bol aj alternatívny text obrázku. 


Štruktúra webu

Každý web ma nejakú svoju navigáciu. Ak si chceš byť istý/á, že tvoja navigácia webu (menu na stránke) Google vie prečítať, tak sa uisti, že menu je čistý html kód. Nie som programátor, ale viem, že Google má v istých prípadoch problém čítať menu, ktorý je Java Script. 

Menu

Ak to je možné tak chceš, aby v menu boli zahrnuté kategórie a podkategórie s priamym prelinkom na ne, teda inak povedané všetky úrovne tvojho webu (maximálne 100 stránok). Je to z troch dôvodov:Ľudia sa na webe nestratia. 

  1. Ľudia sa na webe nestratia. 
  2. Google sa dostane k stránkam na týchto úrovniach ľahko. 
  3. Autorita (Google džús) najsilnejšej stránky (v drvivej väčšine je najautoritatívnejšou stránkou práve domovská stránka, a to preto, lebo na ňu ľudia a firmy zvyknú odkazovať najčastejšie) je zdieľaný na všetky odkazované stránky, a teda odkazovaným stránkam je zdieľaný Google džús, a preto sa budú tieto stránky zobrazovať na lepších pozíciách v Google vyhľadávaní. 
seo menu
Menu s priamym preklikom na kategórie aj podkategórie

Vnútorné prelinkovanie

Čo sa týka vnútorného prelinkovania, teda odkazovaniu sa jednej stránky v rámci webu na druhú stránku v rámci webu, tak toto slúži na dva účely. Účelom je, aby tvoja stránka v rámci webu bola nájdená (ideálne ak každá tvoja stránka bude mať minimálne 2 vnútorné odkazy), a tomu, aby Google cez Anchor text (teda text, ktorý je zobrazený na odkaze) porozumel, čo sa na danej referovanej/odkazovanej stránke môže nachádzať. Veľmi veľmi odporúčam používať kľúčové slová a kombinácie kľúčových slov s iným textom. Neodporúčam používam anchor text druhu ako je napríklad klikni sem. 


XML sitemap

XML sitemap je určená pre Google. Google číta tvoju sitemapu, čím dokáže vedieť, ktoré a aké stránky obsahuje tvoj web. Pre väčšie weby, ako sú napríklad eshopy, je sitemap nevyhnutnosť. Pre menšie stránky by som tiež odporučila aby ju mali. 

Ak máš web vytvorený cez WordPress, tak ti odporúčam nainštalovať si bezplatný plugin Yoast SEO, ktorý ti jednoducho vygeneruje site map. Yoast SEO má okrem toho množstvo iných výhod, ktoré ti uľahčia tvoj SEO život 😊. Teraz ma zakopali, všetci odborníci na SEO, ale ide o pomoc ľudom, ktorý so SEO nemajú nič a takým, ktorý si svoj web sami neprogramovali. Ak si zaplatíš platenú verziu tohto pluginu, tak budeš mať vyriešené problémové stránky 4xx.

Čo sa vlastne deje alebo čo taká sitemap robí? Vďaka sitemap, keď pridáš novú stránku ako napríklad nový produkt, nový blog článok alebo akúkoľvek stránku, tak sitemap sa generuje automaticky a vďaka tomu sa o tejto novo vytvorenej stránke dozvedá Google. 

Ak už máš sitemap, tak veľmi jednoducho sitemap vložíš do Google Seach Console, čím dáš vedieť Google o svojich stránkach. 

seo - vkladanie SiteMapy z Yoast SEO do Search Console
Vkladanie SiteMapy z Yoast SEO do Search Console

Externe spätné odkazy 

Externé spätné odkazy sú veľmi dôležitým komponentom pri budovaní tvojho SEO. Je to jeden z najdôležitejší ranking faktorov a určite ho nechceš vynechať alebo na neho zabudnúť. 

Aká je teória Google? Ak sa na teba odkazujú weby a ak tieto weby majú vysokú autoritu (Google džús), tak tvoja stránka musí byt dostatočne zaujímavá na to, aby sa táto stránka zobrazovala na lepšej pozície v Google výsledkoch vyhľadávania. Reálne ide však o zdieľanie Google džúsu z stránky, ktorá sa odkazuje na tvoju stránku. 

Pozor však na frekvenciu nových spätných odkazov, pretože sa chceš vyhnúť algoritmickým penalizáciám zo strany Google. Chceš ísť na to postupne. Prvý mesiac 5 spätných odkazov, ďalší mesiac 7, ďalší mesiac 10 a tak ďalej. Tiež je dôležité vedieť, že budovanie spätných odkazov je dlhodobá činnosť a nesmieš s tým prestať zo dňa na deň.

Anchor text

Anchor text, o ktorom som už vyššie písala je nesmierne dôležitý aj v tomto kontexte. Ak stránka, ktorá odkazuje na tvoju stránku uvádza anchor text napríklad mobilný telefón, tak Google rozumie, že asi tá stránka ma niečo dočinenia s mobilnými telefónmi. Ak sa na tvoju stránku odkazuje dostatočne množstvo stránok (s rôznymi hodnotami autority) s kľúčovými slovami v anchor texte, tvoja stránka sa potom pre dane kľúčové slova zobrazuje na lepších pozíciách vo výsledkoch vyhľadávania, a to je presne to, čo chceš. 

Pozor na pomer anchor textov ak sa chceš vyhnúť algoritmickej penalizácii zo strany Google. Nesmieš používať iba kľúčové slová. Chceš používať aj brandový názov, viaceré variácie kľúčových slov, kľúčové slová spolu s brandom a iné slová ako kľúčové. Je to preto, že chceš aby tvoje odkazové portfólio bolo čo najprirodzenejšie. 

Relevancia stránok

Relevancia stránok, ktoré sa odkazujú na tvoju stránku je tiež veľmi dôležitá. Určite chceš, aby ak sa venuješ napríklad predaju módnych doplnkov, tak určite chceš, aby sa na teba odkazovali napríklad módny blogeri alebo módne magazíny. Nechceš, aby sa na teba odkazovali stránky, ktoré sú mimo tvojej témy ako sú napríklad športové stránky alebo nejaké odborné stránky na úplne inú tému ako je tá tvoja.

Počet spätných odkazov

Koľko však spätných odkazov potrebuješ? Dobrá otázka. Prv si zisti počet spätných odkazov, ktoré sa odkazujú na teba a počet spätných odkazov, ktoré sa odkazujú na tvoju konkurenciu

Ak je počet spätných odkazov v desiatkach, super, tak vieš, že to môžeš mať relatívne rýchlo zmáknuté. Ak ide o tisícky, tak vieš, že máš pred sebou veľa práce. Odporúčam na to použiť nejaký SEO nástroj. Ja používam SemRush, ale sú aj iné možnosti a dnes už ich je veľa. Bohužiaľ neviem o žiadnom, ktorý by bol zadarmo. 

Tu by som rada doplnila, že aj webová stránka, na ktorú sa odkazuje iba zopár, ale za to veľmi autoritatívnych webov, sa môže zobrazovať na lepších pozíciách ako webová stránka s tisícami nekvalitných spätných odkazov. Teda nevšímaj si iba počet, ale aj kvalitu (autoritu) webov pri analýze spätných odkazov konkurencie. 

Na záver

Ak tento článok číta odborník a napadajú ťa vylepšenia tohto manuálu pre začiatočníkov, budem si viac ako vážiť, keď k manuálu prispeješ svojimi postrehmi. Rada uvediem tvoje postrehy aj so spätným odkazom. 

Ak nie si odborník, veľmi odporúčam sa k tomu článku raz za čas vrátiť, lebo článok neustále dopĺňam a vylepšujem podľa toho ako sa aktuálne vyvíja trh a moje SEO zručnosti.

Ak ťa niečo zaujíma a chceš sa spýtať, využi dolu pod článkom diskusiu, rada poradím. 

Tiež veľmi odporúčam ma sledovať na sociálnych sieťach, kde síce nezverejňujem často (som viac za kvalitu, než kvantitu), ale ak si nastavíš zobrazenie všetkých mojich noviniek, dozvieš sa vždy, ak niečo nové zverejním.